raymand logo1
مقاله مودیان

سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی به یک سامانه آنلاین گفته می‌شود که توسط سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است که به منظور ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی ایجاد شده است. این سامانه از طریق وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://tax.gov.ir/ در دسترس است.

این سامانه به منظور ثبت مشمولان مالیاتی، ارسال اظهارنامه مالیاتی و اطلاعات مربوط به مالیات برای سازمان مالیاتی و همچنین دریافت اطلاعات و مستندات از طرف سازمان مالیاتی به منظور ارزیابی وضعیت مالیاتی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشورهای مختلف استفاده می‌شود

استفاده از سامانه مودیان مالیاتی به‌ عنوان یکی از سامانه‌های الکترونیکی مالیاتی، باعث می‌شود فرآیند پرداخت مالیات برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی سریع‌تر، ساده‌تر و کارامدتر انجام شود.

مطابق ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کلیه خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند. همچنین مطابق ماده 3 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ اول دی ماه 1402 لازم الاجرا شدن این قانون، سامانه مودیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مودیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

اشخاص مشمول و معاف از ثبت نام در سامانه مودیان ماده 16 قانون ارزش افزوده 1400،ارائه اسناد، دفاتر و مدارک، ثبت قراردادهای پیمانکاری و معامالت و اطالعات نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سایر دستگاههای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی در سامانه مؤدیان ، مطابق دستورالعملی است که توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه می شود. سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ ۰۱/۰۱/ ۱۴۰۲ مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود.

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه ثبت نام برای افراد حقوقی و حقیقی است که برای مالیات دهی به دولت باید ثبت نام کنند. افراد حقوقی شامل شرکت‌ها، موسسات، سازمان‌ها و سایر موجودیت‌های حقوقی هستند، در حالی که افراد حقیقی شامل افرادی هستند که در حال استفاده از دارایی‌های خود برای اهداف تجاری هستند، مانند کارآفرینان.

کسانی که باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند، عبارتند از:

شرکت‌های تجاری، شرکت‌های سهامی خاص و سهامی عام، شرکت‌های مسئولیت محدود و سایر شرکت‌های حقوقی
موسسات خیریه، بنیادها و سایر موسسات غیرانتفاعی
اشخاصی که مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودکار، فروشگاه آنلاین، مشاغل خانگی و غیره اداره می‌کنند.
افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دریافت می‌کنند که باید مالیات پرداخت شود، از جمله درآمدهایی که از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهایی که از فروش کالاها و خدمات کسب می‌کنند و غیره.
فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.
لطفا توجه داشته باشید که لیست فوق فقط یک فهرست کلی است و ممکن است در موارد خاصی، افراد دیگری نیز موظف به ثبت‌نام در سامانه باشند.

اهداف از اجرای قوانین سامانه مودیان چه می باشد؟

افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی
کاهش هزینه‏ های اجتماعی، عملیاتی و اجرایی وصول مالیات از طریق مکانیزه کردن عملیات و بهینه‏سازی فرایندها
افزایش رضایت صاحبان منافع از طریق بهبود ارائه خدمات به مودیان و تسهیل تعامل آن‌ها با سازمان، تکریم مودیان و برقراری عدالت مالیاتی
ارتقا سطح اشراف اطلاعاتی سیستم مالیاتی از طریق استفاده از همه اطلاعات معاملات مالی
تبادل اطلاعات به‌صورت کارآمد و مدیریت امن اطلاعات
افزایش سطح تمکین مالیاتی از طریق بهبود روش‌های تشخیص مودیان مالی باشند.
این سامانه‌دارای مزایا و معایبی است که در زیر توضیح داده‌شده‌اند:

افزایش شفافیت:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، مشخصات شهروندان به همراه اطلاعات مالی آن‌ها برای دولت قابل دسترسی هستند. این باعث شفافیت بیشتر در امور مالی و مالیاتی می‌شود.
کاهش هزینه‌ها:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، هزینه‌های مربوط به ارسال مکاتبات، حضور حضور در دفاتر مالیاتی و غیره به شدت کاهش می‌یابد.
افزایش سرعت و دقت:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، ارسال اطلاعات مالی و مالیاتی به دولت به صورت آنلاین انجام می‌شود. این باعث سرعت و دقت بیشتر در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
جلوگیری از تقلب:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، اطلاعات مالی و مالیاتی شهروندان به صورت آنلاین به دولت ارسال می‌شود. این باعث جلوگیری از تقلب در ارائه اطلاعات مالی و مالیاتی می‌شود.
سهولت در پرداخت مالیات:با استفاده از سامانه مودیان مالیاتی، پرداخت مالیات بسیار ساده تر و می شود.
این سامانه به کاربران امکان می دهد تا در هر زمانی که بخواهند، مالیات خود را پرداخت کنند.
اجرای قانون مالیاتی پایانه‌های فروشگاهی در سامانه مودیان، شما را از پیچیدگی های سابق در ثبت و ارسال فاکتورها به سامانه مودیان راحت خواهد کرد. همچنین استفاده و برخوداری از یک نرم افزار حسابداری مناسب که قابلیت اتصال به سامانه مودیان را دارد می‌تواند به شما بابت ثبت فاکتورها و اسناد مالی در این سامانه به درستی کمک کند و کار شما را آسان و راحت کند.سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده‌سازی قانون پایانه‌های فروشگاهی و شفافیتی که اجرای این طرح در مبادلات اقتصادی به همراه دارد، بستر مناسبی را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور فراهم می‌کند. هدف از قانون پایانه‌های فروشگاهی نیز شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی، هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور، تحقق عدالت مالیاتی و تکریم و رعایت حقوق شهروندان است.

برای ساختن شناسه یکتای حافظه مالیاتی میتوانید از پی دی اف های زیر کمک بگیرید:

راه-اندازی شناسه یکتای حافظه مالیاتی
فلوچارت راه اندازی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
بازاریابی مویرگی

بازاریابی مویرگی

در دنیای رقابتی امروز، کسب و کارها به دنبال روش‌های مؤثر و کارآمد برای افزایش فروش و دسترسی به مشتریان جدید هستند. یکی از استراتژی‌هایی که در این مسیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، بازاریابی مویرگی است. این نوع بازاریابی با استفاده از شبکه‌های توزیع گسترده و دقیق، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا محصولات خود را به سرعت و با کمترین هزینه ممکن به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسانند. بازاریابی مویرگی نه تنها به کاهش هزینه‌های توزیع کمک می‌کند، بلکه با افزایش دسترسی مشتریان به محصولات، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت آنان را نیز به همراه دارد.

مطالعه مقاله »
نرم افزار پخش مواد غذایی

بهترین نرم افزار پخش مواد غذایی

در دنیای امروز، صنعت مواد غذایی به دلیل پیچیدگی و حساسیت بالا، نیازمند ابزارهای پیشرفته‌ای برای مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندهای خود است. نرم افزار پخش مواد غذایی یکی از این ابزارهاست که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا فرآیندهای توزیع و فروش خود را بهبود بخشید، هزینه‌ها را کاهش داده و رضایت مشتریان را افزایش دهید. در این مطلب، به اهمیت استفاده از نرم افزار پخش مواد غذایی و چالش‌هایی که بدون استفاده از این نرم افزارها با آن‌ها مواجه می‌شویم، می‌پردازیم.

مطالعه مقاله »