raymand logo1
ویزیتور و بازاریاب

تفاوت ویزیتور و بازاریاب

 تفاوت ویزیتور و بازاریاب یکی از بحث‌های همیشگی در کسب و کارها و واحد فروش سازمان‌ها است.معمولاً کسانی که در حوزه بازاریابی فعالیت می‌کنند، اصرار دارند که تأکید کنند ویزیتور و بازاریاب یک شغل نیست. نزدیک‌ترین اصطلاح در انگلیسی که مفهوم ویزیتور را می‌رساند، Sales rep  است که در این اصطلاح، rep مخفف representative و به معنای نماینده است و می‌توان گفت نماینده فروش ترجمه‌ی تحت‌اللفظی این اصطلاح در فارسی است. مدیریت شرکت رایمند ازآنجائیکه تجربه علمی و عملی بیش از 3 دهه مدیریت و همکاری مستقیم  ویزیتورها را در سراسر کشور داشته در تلاش است بتواند تصویری هرچند ساده اما کاربردی به  علاقمندان و شرکای تجاری خود  ارائه دهد.

بازاریابی و ویزیت1

وظیفه ویزیتور چیست؟

ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین تعریف برای وظیفه ویزیتور، بازدید از محل مشتریان و دریافت سفارش کالا از آنان بر اساس قیمت و دستورالعمل‌های شرکت مطبوع است. بنابراین می‌توان گفت: با توجه به این‌که حوزه‌‌های بازاریابی و فروش، تفاوت بسیاری با هم دارند، به نظر می‌رسد بهتر است بازاریاب برای کسانی به کار رود که فعالیتی نزدیک‌تر به بازاریابی دارند. ویزیتور مستقیما در کار فروش دخالت دارد درصورتیکه بازاریابی نقش آماده سازی عملیات فروش را داشته و لزوما می‌تواند به اخذ سفارش منتهی نگردد.

آیا ویزیتورها صرفاً با مراجعه حضوری می‌فروشند؟

از آنجائیکه کلمه‌ی ویزیت به معنای بازدید است، نخستین فرض بر این است که ویزیتورها، باید به بازدید مشتریان ‌روند. بسیاری از ویزیتورها در صنایعی مانند صنایع غذایی،‌ دارویی، بهداشتی آرایشی و … پیوسته به فروشگاه‌های سطح شهر سر می‌زنند و از آن‌ها سفارش می‌گیرند. اما امروزه، فروش تلفنی و ارتباط سایری و سایر ابزارهای مشابه مانند اپلیکیشن و … ، در برخی صنایع نیاز به حضور را کمتر کرده است. لذا ممکن است ویزیتورها، الزاماً به بازدید فیزیکی و مراجعه به فروشگاه‌ها بر اساس یک فهرست یا نقشه‌ی شهر، اقدام نکنند و صرفاً با تماس تلفنی یا سایر ابزارها، کارها را پیگیری کنند. ماژول ابزارهای همراه رایمند و نیز پنل‌های تخصصی رایمند ویژه مشتریان، در این خصوص می‌تواند کمک حال شرکت‌های پخش و حتی ویزیتورها بوده و در زمان و هزینه ویزیت موفق صرفه جویی نماید.

در دنیای فروش مویرگی کار اصلی و شالوده ویزیتور بودن این است که فهرست مشخصی از مشتریان و نیز فهرست ثابتی از محصول‌ها با قیمت و ویژگی‌های مشخص وجود دارد و آن‌ها دائماً بین این مشتریان، می‌چرخند و تلاش می‌کنند سفارش‌های جدید را دریافت کنند.

دشواری ویزیتور بودن

از نظر بسیاری از مردم شغل ویزیتوری شغلی است ساده و سطح پایین. حتی بسیاری از آن‌ها که بر تفاوت بازاریاب بودن و ویزیتور بودن تأکید دارند، فکر می‌کنند با این کار، فعالیت و حرفه‌ی خود را از ویزیتورها تفکیک می‌کنند. این در حالی است که ویزیتوری، مهارت بسیار می‌خواهد و چالش‌هایی دارد که حتی گاهی اوقات، در موقعیت‌های ظاهراً پیچیده‌تر فروش وجود ندارد. از آن‌جا که اختیار ویزیتور در پیشنهاد فروش بسیار محدود است (معمولاً نه در قیمت دست بازی دارد و نه در شرایط پرداخت و مواردی مانند این‌ها) و عملاً از طرف شرکت به او تکلیف شده که محصولات خاصی را بفروشد، ویزیتور بودن به مهارت ارتباطی عالی و توانایی بالا در مذاکره نیاز دارد.همچنین قدرت رابطه سازی و ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان، بسیار مهم است و نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یک ویزیتور دارد.

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
بازاریابی مویرگی

بازاریابی مویرگی

در دنیای رقابتی امروز، کسب و کارها به دنبال روش‌های مؤثر و کارآمد برای افزایش فروش و دسترسی به مشتریان جدید هستند. یکی از استراتژی‌هایی که در این مسیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، بازاریابی مویرگی است. این نوع بازاریابی با استفاده از شبکه‌های توزیع گسترده و دقیق، به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا محصولات خود را به سرعت و با کمترین هزینه ممکن به دست مصرف‌کنندگان نهایی برسانند. بازاریابی مویرگی نه تنها به کاهش هزینه‌های توزیع کمک می‌کند، بلکه با افزایش دسترسی مشتریان به محصولات، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت آنان را نیز به همراه دارد.

مطالعه مقاله »
نرم افزار پخش مواد غذایی

بهترین نرم افزار پخش مواد غذایی

در دنیای امروز، صنعت مواد غذایی به دلیل پیچیدگی و حساسیت بالا، نیازمند ابزارهای پیشرفته‌ای برای مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندهای خود است. نرم افزار پخش مواد غذایی یکی از این ابزارهاست که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا فرآیندهای توزیع و فروش خود را بهبود بخشید، هزینه‌ها را کاهش داده و رضایت مشتریان را افزایش دهید. در این مطلب، به اهمیت استفاده از نرم افزار پخش مواد غذایی و چالش‌هایی که بدون استفاده از این نرم افزارها با آن‌ها مواجه می‌شویم، می‌پردازیم.

مطالعه مقاله »